Kierujcy zespoem naukowcw dr D.Isaacowitz, psycholog z amerykaskiego uniwersytetu Brandeis, Waltham, stan Massachusetts, wyjania, i to, w jaki sposb osoby w starszym wieku przetwarzaj informacj, wpywa na utrzymywanie przez nie rwnowagi emocjonalnej i dobrego samopoczucie. Koncentracja na wraeniach pozytywach i unikanie negatywnych jest bardzo wana okresie dowiadczania ogranicze wasnych moliwoci.
Przedmiotem wspomnianego badania byy preferencje postrzegania emocji uwidaczniajcych si w wyrazie twarzy. W badaniu porwnywano grupy osb modych (18-37 lat) oraz osb starszych (57-84). Kady z uczestnikw siedzia przed monitorem, na ktrym wywietlano zestawione parami obrazy twarzy. W kadej z prezentowanych 150 par obrazw wystpowaa zawsze twarz z neutralnym wyrazem oraz twarz wyraajca jedn z nastpujcych emocji : zadowolenie, zo, smutek i lk. Obrazy umieszczano w losowo wybieranych miejscach ekranu tak, e uczestnik nie mg przewidzie, gdzie na ekranie pojawi si twarz. Kadorazowe spojrzenie w kierunku jednego z obrazw interpretowano zatem jako wyraz wyboru lub odrzucania emocji reprezentowanych przez dany obraz. W celu obiektywnego obiektywnego stwierdzenie, jak przemieszcza si po ekranie wzrok uczestnika i na ktr z twarzy padao spojrzenie, zastosowano eyetracker.
Wyniki badania wskazuj, e osoby starsze maj tendencj do spogldania na twarze wyraajce zadowolenie, a unikaj wyraajcych zo. Natomiast ludzie modsi wykazywali tylko jedn tendencj - wyranie czciej kierowali wzrok na twarze zdradzajce lk, ni na twarze "neutralne". Autorzy doniesienia sami zastrzegaj si, i zbyt maa liczebno grup oraz brak danych na tematu profilu osobowoci uczestnikw nie pozwala na uoglnianie wynikw.
Podzielajc powysze zastrzeenia warto jednak zwrci uwag na inny aspekt badania. Jest ono kolejnym przykadem wanego zastosowania eyetrackingu. Chodzi o badania, w ktrych przedmiotem zainteresowania jest preferencja wyboru albo, przeciwnie, tendencja do unikania, okrelonych symboli, skojarze , obrazw (np. etykiet, opakowa, logo itp.). Zalet wczenia eyetrackingu w podobnych sytuacjach badawczych jest moliwo pozyskania danych wynikajcych ze spontanicznych reakcji wzrokowych respondentw, a nie tylko z ich ewentualnych deklaracji sownych.
zobacz rdo