Badania preferencji emocjonalnych

Kieruj±cy zespo³em naukowców dr D.Isaacowitz, psycholog z amerykañskiego uniwersytetu Brandeis, Waltham, stan Massachusetts, wyja¶nia, i¿ to, w jaki sposób osoby w starszym wieku przetwarzaj± informacjê, wp³ywa na utrzymywanie przez nie równowagi emocjonalnej i dobrego samopoczucie. Koncentracja na wra¿eniach pozytywach i unikanie negatywnych jest bardzo wa¿na okresie do¶wiadczania ograniczeñ w³asnych mo¿liwo¶ci.

 

Przedmiotem wspomnianego badania by³y preferencje postrzegania emocji uwidaczniaj±cych siê w wyrazie twarzy. W badaniu porównywano grupy osób m³odych (18-37 lat) oraz osób starszych (57-84). Ka¿dy z uczestników siedzia³ przed monitorem, na którym wy¶wietlano  zestawione parami obrazy twarzy. W ka¿dej z prezentowanych 150 par obrazów wystêpowa³a zawsze twarz z neutralnym wyrazem oraz twarz wyra¿aj±ca jedn± z nastêpuj±cych emocji : zadowolenie, z³o¶æ, smutek i lêk. Obrazy umieszczano w losowo wybieranych miejscach ekranu tak, ¿e uczestnik nie móg³ przewidzieæ, gdzie na ekranie pojawi siê twarz. Ka¿dorazowe spojrzenie w kierunku jednego z obrazów interpretowano zatem jako wyraz wyboru lub odrzucania emocji reprezentowanych przez dany obraz. W celu obiektywnego obiektywnego  stwierdzenie, jak przemieszcza³ siê po ekranie wzrok uczestnika i na któr± z twarzy pada³o spojrzenie, zastosowano eyetracker.


Wyniki badania wskazuj±, ¿e osoby starsze maj± tendencjê do spogl±dania na twarze wyra¿aj±ce zadowolenie, a unikaj± wyra¿aj±cych z³o¶æ. Natomiast ludzie m³odsi wykazywali tylko jedn± tendencjê - wyra¼nie czê¶ciej kierowali wzrok na twarze zdradzaj±ce lêk, ni¿ na twarze "neutralne". Autorzy doniesienia sami zastrzegaj± siê, i¿ zbyt ma³a liczebno¶æ grup oraz brak danych na tematu profilu osobowo¶ci uczestników nie pozwala na uogólnianie wyników.

 

Podzielaj±c powy¿sze zastrze¿enia warto jednak zwróciæ uwagê na inny aspekt badania. Jest ono kolejnym przyk³adem wa¿nego zastosowania eyetrackingu. Chodzi o badania, w których przedmiotem zainteresowania jest preferencja wyboru albo, przeciwnie, tendencja do unikania,  okre¶lonych symboli, skojarzeñ , obrazów (np. etykiet, opakowañ, logo itp.).  Zalet± w³±czenia eyetrackingu w podobnych sytuacjach badawczych jest mo¿liwo¶æ pozyskania danych wynikaj±cych ze spontanicznych reakcji wzrokowych respondentów, a nie tylko z ich ewentualnych deklaracji s³ownych.

 

zobacz ¼ród³o