wiatowy lider wrd producentw maszyn kopiujcych i drukarek buduje swoje sukcesy na rzetelnym poznawaniu potrzeb uytkownika i przystosowywaniu do nich swoich produktw. W Xeroxie tradycja bada nad nowymi interfejsami dla produktw IT jest obecna przynajmniej od lat 60tych XXw.
W nalecym do Xerox Corp. Przemysowym Centrum Projektw i Interfejsw Uytkownika w miejscowoci Henrietta (stan Nowy York), projektuje si nowe urzdzenia i testuje ich i interfejsy. To tutaj podczas testw, setkom uytkownikw rocznie przygldaj si projektanci i specjalici od jakoci uytkowej, psychologii pracy i HCI (Human Computer Interactions).
Np. ostatnio testom poddano sposb wymiany moduu bezpiecznikw elektrycznych w kopiarce Xerox Work Center Pro 45. O dowiadczeniu uytkownika i jakoci korzystania z urzdzenia decyduj nie tylko typowe operacje kopiowania sterowana z panelu operatorskiego, ale, te moliwo atwego i szybkiego usunicia przez uytkownika prostej awarii lub wykonania wymiany materiaw eksploatacyjnych , np. kasety z tonerem Testy byy okazj do szerszego spojrzenia na dziaalno Centrum i rozmowy z zespoem specjalistw. W Centrum pracuje ich ok. 40tu., a cz z nich jest pracownikami naukowymi uniwersytetu i politechniki.
Projektanci z Centrum staj czsto przed koniecznoci poczenia sprzecznych wymaga - jednej strony utrzymania prostoty interfejsu, a z drugiej udostpnienia wszystkich waciwoci funkcjonalnych produktu. Pozostawa musz przy tym w zgodzie z utrwalonym stylem i wizerunkiem produktw firmy.
Wsppracowniczka Centrum i adiunkt na wydziale informatyki Politechniki Rochester, dr Anne Haake, dostrzega coraz wiksze zainteresowanie rnych firm problemem jakoci uytkowej interfejsw. Kiedy, podkrela, spraw interfejsu pozostawiano w gestii programistw/developerw. Takie podejcie wymagao jednak osb umiejcych cigle koncentrowa si na sprawach uytecznoci, co jak wiadomo nie zawsze si sprawdza.
Aby wspomc projektantw, stosuje si dedykowane narzdzia i iteracyjne metody pracy. Za pomoc oprogramowania do tzw szybkiego prototypowania (Rapid Prototyping )., opracowuje si testy, ktry pracownicy midzy sob z humorem nazywaj "Pan Ziemniaczana Gowa". Projektant prezentuje na ekranie komputera makiet interfejsu (wywietlacz i klawiatura) danej maszyny, dodajc do niego lub wycofujc z niego funkcje, w zalenoci od tego jakie s preferencje, reakcje i informacje zwrotne od uytkownika uczestniczcego w tecie.
Niekiedy informacja zwrotna od uytkownikw prowadzi do powanych zmian w projekcie. Kiedy indziej odpowied moe by prosta. W przypadku np. wspomnianego moduu do wymiany bezpiecznikw w kopiarce, zesp testujcy zauway, e przystpniej zredagowana instrukcja postpowania przyklejona do moduu, pozwalaj na uniknicie wtpliwoci uytkownikw i uatwia dziaanie.
Xerox wysya rwnie pracownikw w teren, aby tam obserwowali jak uytkownicy korzystaj z maszyn Xeroxa. Innym razem informacj zwrotn uzyskuje si rwnie poprzez monitoring internetowy - to osignicie ostatnich kilku lat. Takim osigniciem jest rwnie eyetracking. Dr Keith Karn , psycholog z Uniwersytetu w Rochester i zatrudniony w Centrum specjalista bada uytecznoci jest znawc metodologii eyetrackingu. Od 2000 roku naley do wsporganizatorw odbywajcej si co 2 lata konferencji ETRA (Eyetracking Research and Applications ). Eyetracking jest stosowany w laboratorium Xeroxa od kilku lat , gdzie wnis do bada duo nowego. Dokadna obserwacja czynnoci wraz zapisem eyetrackingowym pozwala na rozpoznanie stylu pracy uytkownikw , ich profilu dziaania i zrozumienie trudnoci w obsudze urzdzenia. Nie chodzi tylko o sterowanie paneli , ale rwnie inne czynnoci., jak chociaby omawiana wymiana bezpiecznikw. "Jeeli klient spdzi pi minut mniej na wymianie jakiego elementu naszego produktu, to jest to oszczdno, ktra si opaca" podkrela dr Karn.
Centrum w Henrietta zajmuje si nie tylko aktualnymi projektami , ale i rozwizaniami na przyszo. A przyszo to, jak ocenia Don Brown, jeden projektantw Centrum, to przede wszystkim personalizacja produktw i interfejsw. W przyszoci maszyny bd miay interfejsy ktre bd rozpoznaway uytkownika i dostosowywa si do jego preferencji.
Wanie eyetracking jest bardzo dobr metod wspomagajc rozpoznawania u uytkownikw ich preferowanych sposobw dziaania i interakcji z urzdzeniami.
Na podstawie notatki i informacji wasnych opracowa Waldemar Rojna