¦wiatowy lider w¶ród producentów maszyn kopiuj±cych i drukarek buduje swoje sukcesy na rzetelnym poznawaniu potrzeb u¿ytkownika i przystosowywaniu do nich swoich produktów. W Xeroxie tradycja badañ nad nowymi interfejsami dla produktów IT jest obecna przynajmniej od lat 60tych XXw.
W nale¿±cym do Xerox Corp. Przemys³owym Centrum Projektów i Interfejsów U¿ytkownika w miejscowo¶ci Henrietta (stan Nowy York), projektuje siê nowe urz±dzenia i testuje ich i interfejsy. To tutaj podczas testów, setkom u¿ytkowników rocznie przygl±daj± siê projektanci i specjali¶ci od jako¶ci u¿ytkowej, psychologii pracy i HCI (Human Computer Interactions).
Np. ostatnio testom poddano sposób wymiany modu³u bezpieczników elektrycznych w kopiarce Xerox Work Center Pro 45. O do¶wiadczeniu u¿ytkownika i jako¶ci korzystania z urz±dzenia decyduj± nie tylko typowe operacje kopiowania sterowana z panelu operatorskiego, ale, te¿ mo¿liwo¶æ ³atwego i szybkiego usuniêcia przez u¿ytkownika prostej awarii lub wykonania wymiany materia³ów eksploatacyjnych , np. kasety z tonerem Testy by³y okazj± do szerszego spojrzenia na dzia³alno¶æ Centrum i rozmowy z zespo³em specjalistów. W Centrum pracuje ich ok. 40tu., a czê¶æ z nich jest pracownikami naukowymi uniwersytetu i politechniki.
Projektanci z Centrum staj± czêsto przed konieczno¶ci± po³±czenia sprzecznych wymagañ - jednej strony utrzymania prostoty interfejsu, a z drugiej udostêpnienia wszystkich w³a¶ciwo¶ci funkcjonalnych produktu. Pozostawaæ musz± przy tym w zgodzie z utrwalonym stylem i wizerunkiem produktów firmy.
Wspó³pracowniczka Centrum i adiunkt na wydziale informatyki Politechniki Rochester, dr Anne Haake, dostrzega coraz wiêksze zainteresowanie ró¿nych firm problemem jako¶ci u¿ytkowej interfejsów. Kiedy¶, podkre¶la, sprawê interfejsu pozostawiano w gestii programistów/developerów. Takie podej¶cie wymaga³o jednak osób umiej±cych ci±gle koncentrowaæ siê na sprawach u¿yteczno¶ci, co jak wiadomo nie zawsze siê sprawdza.
Aby wspomóc projektantów, stosuje siê dedykowane narzêdzia i iteracyjne metody pracy. Za pomoc± oprogramowania do tzw szybkiego prototypowania (Rapid Prototyping )., opracowuje siê testy, który pracownicy miêdzy sob± z humorem nazywaj± "Pan Ziemniaczana G³owa". Projektant prezentuje na ekranie komputera makietê interfejsu (wy¶wietlacz i klawiatura) danej maszyny, dodaj±c do niego lub wycofuj±c z niego funkcje, w zale¿no¶ci od tego jakie s± preferencje, reakcje i informacje zwrotne od u¿ytkownika uczestnicz±cego w te¶cie.
Niekiedy informacja zwrotna od u¿ytkowników prowadzi do powa¿nych zmian w projekcie. Kiedy indziej odpowied¼ mo¿e byæ prosta. W przypadku np. wspomnianego modu³u do wymiany bezpieczników w kopiarce, zespó³ testuj±cy zauwa¿y³, ¿e przystêpniej zredagowana instrukcja postêpowania przyklejona do modu³u, pozwalaj± na unikniêcie w±tpliwo¶ci u¿ytkowników i u³atwia dzia³anie.
Xerox wysy³a równie¿ pracowników w teren, aby tam obserwowali jak u¿ytkownicy korzystaj± z maszyn Xeroxa. Innym razem informacjê zwrotn± uzyskuje siê równie¿ poprzez monitoring internetowy - to osi±gniêcie ostatnich kilku lat. Takim osi±gniêciem jest równie¿ eyetracking. Dr Keith Karn , psycholog z Uniwersytetu w Rochester i zatrudniony w Centrum specjalista badañ u¿yteczno¶ci jest znawc± metodologii eyetrackingu. Od 2000 roku nale¿y do wspó³organizatorów odbywaj±cej siê co 2 lata konferencji ETRA (Eyetracking Research and Applications ). Eyetracking jest stosowany w laboratorium Xeroxa od kilku lat , gdzie wniós³ do badañ du¿o nowego. Dok³adna obserwacja czynno¶ci wraz zapisem eyetrackingowym pozwala na rozpoznanie stylu pracy u¿ytkowników , ich profilu dzia³ania i zrozumienie trudno¶ci w obs³udze urz±dzenia. Nie chodzi tylko o sterowanie paneli , ale równie¿ inne czynno¶ci., jak chocia¿by omawiana wymiana bezpieczników. "Je¿eli klient spêdzi piêæ minut mniej na wymianie jakiego¶ elementu naszego produktu, to jest to oszczêdno¶æ, która siê op³aca" podkre¶la dr Karn.
Centrum w Henrietta zajmuje siê nie tylko aktualnymi projektami , ale i rozwi±zaniami na przysz³o¶æ. A przysz³o¶æ to, jak ocenia Don Brown, jeden projektantów Centrum, to przede wszystkim personalizacja produktów i interfejsów. W przysz³o¶ci maszyny bêd± mia³y interfejsy które bêd± rozpoznawa³y u¿ytkownika i dostosowywa³ siê do jego preferencji.
W³a¶nie eyetracking jest bardzo dobr± metod± wspomagaj±c± rozpoznawania u u¿ytkowników ich preferowanych sposobów dzia³ania i interakcji z urz±dzeniami.
Na podstawie notatki i informacji w³asnych opracowa³ Waldemar Rojna