home    mapa strony    praca  
  Home
  COGAIN - Szersza dostÄ™pność eyetrackingu
  Badania preferencji emocjonalnych
  Xerox - produkty Å‚atwiejsze w użyciu.
  Access testing - testy decyzji konsumenckich
  Poezja czy proza. Eyetrackingowy obraz czytania.
  Eyetracking wspomaga osoby niepeÅ‚nosprawne
  Jacob Nielsen orÄ™downikiem eyetrackingu
  Eyetracking i marketing behawioralny
  Ludzkie przyzwyczajenia inspiracjÄ… Microsoftu
  TheDenverChannel.com - audyt serwisu
  Eyetracking w Australii
  Enquiro i Eyetools dla Google - zÅ‚oty trójkÄ…t
  Poynter Eyetrack - nowe badani designu prasowego
  Nowy model matematyczny do systemów ET
Kontakt
formularz kontaktowy
office@eyetracking.pl
   
+22 428 23 85
+22 203 40 99
   
Eyetracking Sp. z o.o.
  ul. Krolowej Aldony 6 / 3
  03-928 Warszawa
zobacz na mapie
   
 
  
Home > Aktualności ze świata > Poezja czy proza. Eyetrackingowy obraz czytania.

Poezja czy proza. Eyetrackingowy obraz czytania.
Ju ponad 100 lat temu, pierwsze monstrualne eyetrackery stosowano do badania jak przebiega jedna z najwaniejszych czynnoci naszej cywilizacji - czytanie. Pomimo upywu lat, temat jest cigle aktualny, a rne jego aspekty s na nowo podejmowane przez uczonych. Czy za pomoc eyetrackingu mona odrni czytanie poezji od czytania prozy?

Takie pytanie postawili sobie badacze ze szkockich uniwersytetw St. Andrews i Dundee. Stosujc eyetracker laboratoryjny, starszej generacji, dowiadczalnie potwierdzili i wyjanili, co, czego prawie kady z nas dowiadcza intuicyjnie – e czytanie poezji bardziej absorbuje nasz intelekt ni czytanie prozy.

Przy czytaniu typowego tekstu - prozy, wzrok przemieszcza si zasadniczo zgodnie z kierunkiem czytania od lewej do prawej w linii i z gry na d do kolejnej linii tekstu. Natomiast, gdy czytamy poezj, wzrok zatrzymuje si duej na poszczeglnych fragmentach tekstu. Oprcz tego, odlegoci pomidzy kolejnymi zatrzymaniami s mniejsze, co wiadczy o tym, i przetwarzanie porcji informacji tekstowej trwa duej. Ponadto, przy czytaniu poezji i tekstw trudnych, bardzo wyranie wzrasta liczba tzw regresji, tzn spontanicznie nawrotw wzroku do miejsc chwil wczeniej ogldanych. Wanie regresje wiadcz wikszym wysiku intelektualnym czytajcego.

Badacze podkrelaj, e czytanie trudnych tekstw i poezji jest dobrym treningiem intelektualnym dla uczniw. A inne wnioski praktyczne ? C, moe warto sprawdzi w podobny, obiektywny sposb odbir duszego tekstu reklamy czy ogoszenia zanim zostanie opublikowany?




 
Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze informacje z branży badań eyetrackingowych oraz nowości w ofercie firmy zapisz się na nasz newsletter.

  
  zapisz
(c)2005-2007 Eyetracking Sp. z o.o.                             home    webmaster    mapa strony    praca