Klasyczne metody testowania jakoci usug internetowych zapoyczone i przeniesione z tradycyjnych bada konsumenckich nie odpowiadaj potrzebom chwili - dynamice interakcji pomidzy internaut, a aplikacj WEBow. W ostatnich kilku latach czoowe centra badawcze przemysu informatycznego i produkcji nowych, gównie w USA, wykorzystuj eyetracking jako rewelacyjn metod zapewniajc dokadny wgld w to, jak uytkownik komputera przetwarza informacj wzrokow wywietlan na ekranie.
Eyetracking jest nowoczesn metod badania jak ludzie postrzegaj i przetwarzaj informacj wzrokow. Eyetracking stacjonarny umoliwia równie badanie interakcji czowieka z komputerem. Badanie odbywa si za pomoc systemu pomiarowego podczonego lub zintegrowanego z komputerem stacjonarnym czy przenonym. W obudowie monitora ekranowego LCD znajduje si ukryta miniaturowa kamera video, która rejestruje obrazy obu oczu. Program sterujcy przetwarza te obrazy i w czasie rzeczywistym dostarcza danych o chwilowym kierunku linii wzroku, tzn. na który punkt ekranu spoglda badajcy.
Badanie jest bezkontaktowe, a proces pomiaru odbywa si „w tle” i w aden sposób nie ogranicza naturalnego sposobu zachowania respondenta podczas jego pracy z dowolnym programem uytkowym, w szczególnoci przegldark internetow i aplikacjami Webowymi.
Pomiar dostarcza precyzyjnej informacji o tym na jakie punkty ekranu spoglda osoba badana. Pooenie wzroku jest wyznaczane z czstotliwoci 60 razy na sekund. Tak wic mona zarejestrowa nawet bardzo krótkotrwae spojrzenia oraz z du dokadnoci proces czytania. Dokadno pomiaru pozycji to lepiej ni 1 cm na duym 19 calowym ekranie, dla typowego zakresu odlegoci pracy z monitorem tzn ok. 50-70 cm. System wykorzystywany przez nas jest dedykowanym do bada w dziedzinie Interakcji Czowieka z komputerem (Human Komputer Interactions – HCI).