Klasyczne metody testowania jako¶ci us³ug internetowych zapo¿yczone i przeniesione z tradycyjnych badañ konsumenckich nie odpowiadaj± potrzebom chwili - dynamice interakcji pomiêdzy internaut±, a aplikacj± WEBow±. W ostatnich kilku latach czo³owe centra badawcze przemys³u informatycznego i produkcji nowych, g³ównie w USA, wykorzystuj± eyetracking jako rewelacyjn± metodê zapewniaj±c± dok³adny wgl±d w to, jak u¿ytkownik komputera przetwarza informacjê wzrokow± wy¶wietlan± na ekranie.
Eyetracking jest nowoczesn± metod± badania jak ludzie postrzegaj± i przetwarzaj± informacjê wzrokow±. Eyetracking stacjonarny umo¿liwia równie¿ badanie interakcji cz³owieka z komputerem. Badanie odbywa siê za pomoc± systemu pomiarowego pod³±czonego lub zintegrowanego z komputerem stacjonarnym czy przeno¶nym. W obudowie monitora ekranowego LCD znajduje siê ukryta miniaturowa kamera video, która rejestruje obrazy obu oczu. Program steruj±cy przetwarza te obrazy i w czasie rzeczywistym dostarcza danych o chwilowym kierunku linii wzroku, tzn. na który punkt ekranu spogl±da badaj±cy.
Badanie jest bezkontaktowe, a proces pomiaru odbywa siê „w tle” i w ¿aden sposób nie ogranicza naturalnego sposobu zachowania respondenta podczas jego pracy z dowolnym programem u¿ytkowym, w szczególno¶ci przegl±dark± internetow± i aplikacjami Webowymi.
Pomiar dostarcza precyzyjnej informacji o tym na jakie punkty ekranu spogl±da osoba badana. Po³o¿enie wzroku jest wyznaczane z czêstotliwo¶ci± 60 razy na sekundê. Tak wiêc mo¿na zarejestrowaæ nawet bardzo krótkotrwa³e spojrzenia oraz z du¿± dok³adno¶ci± proces czytania. Dok³adno¶æ pomiaru pozycji to lepiej ni¿ 1 cm na du¿ym 19 calowym ekranie, dla typowego zakresu odleg³o¶ci pracy z monitorem tzn ok. 50-70 cm. System wykorzystywany przez nas jest dedykowanym do badañ w dziedzinie Interakcji Cz³owieka z komputerem (Human Komputer Interactions – HCI).