COGAIN - Szersza dostępność eyetrackingu

Sama nazwa projektu COGAIN jest skrótem od angielskich s³ów Communication by Gaze Interaction (komunikacja poprzez interakcjê wzrokow±) i jednocze¶nie gr± s³ów. To gra oddaj±c± g³ówny zamys³ projektu - wsparcie, "wzmocnienie" (GAIN) aktywno¶ci intelektualnej i poznawczej (COgnitive) osób z upo¶ledzonymi funkcjami czuciowymi i ruchowymi. Poprzez COGAIN bêd± podejmowane badania nad najnowszymi technologiami, bêd± rozwijane nowe standardy oprogramowania i nowe zastosowania technologii oparte na rzeczywistych potrzebach u¿ytkowników koñcowych.



Potencja³


Kari-Jouko Räihä koordynator projektu I profesor Informatyki z Uniwersytetu w Tampere w Finlandii, podkre¶la wyj±tkowo¶æ tego du¿ego przedsiêwziêcia. Polega ona na tym, ¿e skupia wszystkie zainteresowane strony. Technologia eyetrackingowa mo¿e zmieniæ ¿ycie dziesi±tków tysiêcy ludzi w Europie. Najbardziej uderzaj±cym przyk³adem jej potencja³u, jest to, ¿e daje mo¿liwo¶æ komunikowania siê z otoczeniem ludziom, którzy mog± to robiæ tylko poprzez poruszanie oczyma. Ich pozosta³e funkcje ruchowe s± zablokowane. Komunikacja za pomoc± ruchów oczu jest równie¿ alternatyw± dla osób z pora¿eniem mózgowym (CP -Cerebral Plasy) lub zaawansowanym stwardnieniem rozsianym (SM - Sclerosis Multiplex). Zespó³ tzw "locked-in" polega na tym, ¿e chorzy s± ¶wiadomi, ale ich prawie wszystkie miê¶nie odpowiedzialne za ruchy dowolne w tym za mowê, s± sparali¿owane. Wyj±tek stanowi± miê¶nie poruszaj±ce powiekami i ga³kami ocznymi. Dla tych chorych jedyn± mo¿liwo¶ci± komunikacji z otoczeniem jest w³a¶nie ruch oczu i powiek.

 


Technologia


Obecnie, najnowszy sprzêt eyetrackingowy jest bardzo zaawansowany, umo¿liwia pomiar o wysokiej rozdzielczo¶ci przestrzennej (tzn z wysok± precyzj± wskazywania kierunku linii wzroku) i rozdzielczo¶ci czasowej (detekcja nawet bardzo krótkotrwa³ych ruchów o czasie trwania zaledwie kilku tysiêcznych sekundy). Mimo to, wysoka cena zaawansowanych systemów, w granicach od 20 do ponad 40 tysiêcy dolarów powoduje ograniczenie ich dostêpno¶ci. Podstawowy system eyetrckingowy sk³ada siê z kamery, komputera i oprogramowania. W drogich systemach kamery posiadaj± wbudowane ¼ród³o ¶wiat³a (niewidocznego ¶wiat³a podczerwonego), które odbijaj±c siê od oczu i pada do kamery. Kamera ¶ledzi obraz oka i na tej podstawie obliczane jest po³o¿enia linii wzroku. Ka¿dorazowe po³o¿enie linii wzroku jest na bie¿±co zaznaczane kursorem poruszaj±cym siê po ekranie.

In¿ynierowie i badacze uczestnicz±cy w projekcie COGAIN maj± nadziejê na opracowanie wspólnie z producentami nowych rozwi±zañ sprzêtowych, które pozwol± na osi±gniêcie zbli¿onej funkcjonalno¶ci, wystarczaj±cej precyzji pomiaru przy zachowaniu umiarkowanych kosztów. Jednym z kierunków poszukiwania rozwi±zania, jakkolwiek o ni¿szej jako¶ci, jest próba zastosowania powszechnie dostêpnych kamer internetowych. Do prawid³owego dzia³ania nie wymagaj± dedykowanego, skupionego na oku o¶wietlenia, lecz pracuj± przy typowym naturalnym lub sztucznym o¶wietleniu pomieszczenia.

 


Szeroko zakre¶lone plany


Projekt zamierza jednak pój¶æ dalej. Obecne systemy eyetrackingowe s± zwi±zane z dedykowanym oprogramowanie napisanym dla konkretnego systemu. Oznacza to, ¿e ka¿da nowa aplikacja musi byæ dostosowana do oprogramowania steruj±cego danym systemem. COGAIN zmierza do opracowania standardu takiego oprogramowania steruj±cego pomiarem. Wówczas aplikacje bêd± mog³y byæ pisane przez ka¿dego niezale¿nie i odwo³ywaæ siê w standardowy sposób do programu steruj±cego. To zamierzenie jest kluczowym dla projektu. Jednym z celów COGAIN jest opracowywanie nowych aplikacji. Jedn± z takich aplikacji mo¿e byæ wprowadzanie tekstu. Obecnie, wiêkszo¶æ interfejsów do wprowadzania tekstu to tzw "klawiatury softwarowe" Taka klawiatura to tablica znaków wy¶wietlona na monitorze. U¿ytkownik tak porusza wzrokiem, aby kursor trafi³ na odpowiednia literê. Ale godnymi rozwa¿enia s± te¿ inne podej¶cia.

 

Na przyk³ad na Uniwersytecie w Cambridge, który te¿ uczestniczy w projekcie, opracowano technikê wprowadzania opart± na predykcji i prawdopodobieñstwie wystêpowania liter w tek¶cie. Litery poruszaj± siê po ekranie, u¿ytkownik spogl±da na te, których potrzebuje. To jest nietypowy system, mówi Kari-Jouko Räihä, ale po pewnym okresie treningu u¿ytkownicy nabieraj± wprawy i osi±gaja prêdko¶æ pisania nawet 20 s³ów na minutê, co w tym przypadku nale¿y uznaæ za du¿± prêdko¶æ. Dodaje, i¿ trudno wyobraziæ sobie tê aplikacjê nie widz±c jej w dzia³aniu, i apeluje "Pomy¶lmy te¿, o innych potencjalnych zastosowaniach tej technologii, których nie my¶leli¶my lub nawet sobie nie wyobra¿amy. Potencja³ metody jest du¿y, a COGAIN chce j± rozwijaæ.

 

Partnerzy uczestnicz±cy w projekcie maj± ju¿ pewne pomys³y. Pierwszym przyk³adem jest chocia¿by sterowanie ogrzewaniem i o¶wietleniem domu za pomoc± eyetrackera i komputera osobistego. Aktualnie jedna z grup w projekcie zajmuje siê rozeznawaniem mo¿liwo¶ci sterowania otoczeniem. Przedmiotem uwagi jest tak¿e sterowanie elektrycznym wózkiem inwalidzkim za pomoc± ruchów oczu. To oznacza mo¿liwo¶æ podniesienia jako¶ci ¿ycia wielu osób, co jest pierwotnym celem projektu. Oprócz tegoo uczestnicy projektu nie rezygnuj± z okazji, by rozwi±zania eyetrackingowe opracowane w projekcie skomercjalizowaæ w innych, ni¿ ochrona zdrowia, dziedzinach.

 


Bliska przysz³o¶æ?


Jedn± z oczywistych dziedzin wdro¿enia niedrogich i ³atwych w zastosowaniu aplikacji eyetrackingowych wydaje siê rynek interaktywnych gier video, gdzie wysoko¶æ bud¿etów produkcji i przychodów w szybkim tempie zbli¿a siê do tych, które spotyka siê Hollywood. Przemys³ motoryzacyjny z kolei wprowadza urz±dzenia eyetrackingowe do kabiny kierowcy. Maj± one ostrzegaæ kierowcê przed za¶niêciem podczas jazdy. W technice wojskowej natomiast eyetracking jest wykorzystywany do sterowania wy¶wietlaniem obrazów rzutowanych z projektorów nadg³ownych ( HUD - Heads Up Display ) na transparentne ekrany umieszczone w polu widzenia operatora, pilota samolotu.

Chocia¿ bêdziemy pod±¿ali kierunku owych specjalizowanych aplikacji, to bardziej zainteresowani jeste¶my g³ównym nurtem zastosowañ, zastrzega Raiha. Najpierw musimy opracowaæ technologiê i oprogramowanie pod k±tem pierwotnego celu jakim jest pomoc ludziom niepe³nosprawnym. Liczne czekaj±ce tutaj wyzwania s± nietrywialne. Stosunkowo ³atwym jest wykorzystanie eyetrackingu dla osób z zespo³em "locked-in", gdy¿ ich stan bezruchu akurat sprzyja koniecznej procedurze kalibracji eyetrackera. Jednak w przypadku innych zaburzeñ, chorzy wykonuj± wiele ruchów mimowolnych i dostosowanie technologii eyetrackingowej do tej sytuacji jest jednym z najtrudniejszych do przezwyciê¿anie problemów.

 

Projekt rozpocz±³ siê we wrze¶niu 2004 roku. Pierwszy rok przeznaczono na rozpoznanie stanu rynku i nawi±zaniu wspó³pracy pomiêdzy w zainteresowanymi stronami. Do tej pory odby³o siê kilkana¶cie spotkañ i zebrañ konsorcjum realizuj±cego projekt . W czasie jednego z nich, naukowcy i in¿ynierowie w bezpo¶rednim kontakcie z osobami niepe³nosprawnymi, mogli zapoznaæ siê z ich problemami i lepiej zrozumieæ ich potrzeby.

Na przyk³ad, wiêkszo¶æ obecnych systemów jest instalowanych na stole. Natomiast uczestnicy spotkania zauwa¿yli, ¿e w wiêkszo¶ci potrzebuj±cy przebywaj± w ³ó¿kach. Wielu badaczy nie zdawa³o sobie sprawy z tego, ¿e przystosowanie systemów do korzystania w pozycji le¿±cej wymaga wprowadzenie pewnych skomplikowanych zmian.

Projekt ma za sob± dobry pocz±tek. Wcze¶niej, wszyscy zainteresowani, badacze, producenci, u¿ytkownicy koñcowi pozostawali w swoich ¶rodowiskach. Teraz uda³o siê zgromadziæ wszystkich razem i uzyskaæ odpowiedni± "masê krytyczn±", dziêki czemu du¿o po¿ytecznej pracy mo¿e byæ wykonane, zauwa¿a Prof. Räihä. Dodaje równie¿, ¿e konsorcjum jest otwarte na wspó³pracê z innymi grupami i dzia³aj±cymi w tej dziedzinie, zapraszaj±c wszystkich zainteresowanych na tegoroczn± otwart± konferencjê COGAIN, 4-5 wrze¶nia w Turynie.