Eyetracking

Dlaczego Eyetracking

Eyetracking jest szczególnym rodzajem badania, po pierwsze poniewa¿ mo¿na je traktowaæ jednocze¶nie jako badanie jako¶ciowe i ilo¶ciowe. Po drugie z uwagi na pomiarowy i fizjologiczny charakter badania, bazuj±cego na pomiarze pracy narz±du wzroku, uzyskujemy twarde reprezentatywne dane ilo¶ciowe, a z drugiej strony mo¿emy otrzymaæ mierzalny materia³ jako¶ciowy bêd±cy punktem wyj¶cia do innego typu badañ ilo¶ciowych np. ankiet.

 

Przewaga

Z uwagi na swój charakter badanie eyetrackingowe posiada wiele zalet pozwalaj±cych znacz±co obni¿yæ koszty projektów badawczych oraz zwiêkszyæ ich efektywno¶æ. G³ówne zalety tego typu badania to:

  • Bardzo niska próba reprezentatywa - 7 osób.
  • Zbli¿one wyniki dla ró¿nych targetów (najwiêksze róznice wystêpuj± w obrêbie p³ci)
  • Du¿a ilo¶æ danych oraz elastyczne mo¿liwo¶ci ich obróbki i agregacji
  • Mo¿liwo¶æ uzyskania kluczowych informacji nie dostêpnych dla innego rodzaju badañ
  • Integracja z badaniami behawioralnymi
  • Nie maj±ce odpowiednika narzêdzie badawcze na poziomie wstêpnych testów u¿yteczno¶ci oraz koncepcji kreacji.
  • Pozwala zminimalizowaæ ilo¶æ iteracji w testach u¿yteczno¶ci
  • Relatywnie niska cena (koszt podstawowego badania ET na tej samej próbie jest niewiele wy¿szy ni¿ koszt badania FGI)

 


Wyniki badania

Wyniki z badania eyetrackingowego przyjmuj± nastêpuj±c± postaæ:

  • Mapy fiksacji - ¶cie¿ki kolejno¶ci i czasu ogl±dania poszczególnych elementów
  • Mapy cieplne - koncentracja uwagi na poszczególnych elementach
  • Filmy z badania - pokazuj±ce na co dok³adnie patrzy³ badany w trakcie trwania badania
  • Na ¿yczenie - statystyki i zestawienia ogl±dalno¶ci poszczególnych kluczowych obszarów. Obejmuj±ce takie wska¼niki jak np.: czas do pierwszej fiksacji w obszarze zainteresowania, suma i czas fiksacji w danym obszarze.
  • Raport z badania zawieraj±cy podstawowe wnioski z badania i ocenê scenariusza u¿ytkowania / kreacji.
  • Wytyczne projektowe, zawieraj±ce pakiet wskazówek maj±cych badanego materia³u

 

 

Przyk³adowe ¼ród³owe wyniki badania stron www

Scenariusz wyszukiwania oferty dla klienta indywidualnego. Widaæ ze strona g³ówna jest niezrozumia³a, u¿ytkownik d³ugo poszukuje czego¶ co mu pasuje. Przez pierwsze klika sekund, uwaga skupiona by³a na w³a¶ciwym linku "home dla ciebie", ale jest on niezrozumia³y i u¿ytkownik szuka dalej, po ca³ej stronie.
Powy¿ej. ¦cie¿ka fiksacji, kolejnych miejsc zatrzymania wzroku, podczas scenariusza zak³adania konta przez interenet, u¿ytkownik szyka³ i nie potrafi³ znale¼æ ( nie zobaczy³ ) boxu z linkiem który zosta³ na tym screenie oznaczony zielon± strza³k±.