Dziêki rozwojowi technologii i coraz wiêkszej dostêpno¶ci sprzêtu oraz kompaktowo¶ci oprogramowania przy jednoczesnym wzro¶cie mo¿liwo¶ci analitycznych. Badania eyetrackingowe staj± siê narzêdziem dostarczaj±cym nowe mo¿liwo¶ci badañ w wielu dziedzinach psychologii.
Psychologia kognitywna i kognitywistyka
Szczególowe pytania dotycz±ce:
- percepcji bod¼ców wzrokowych,
- procesów przetwarzania informacji
- relacji miêdzy forma informacji na sposobem i skuteczno¶ci± jej przetwarzania i przyswojenia
- procesów rozwi±zywania problemów i podejmowania decyzji (np. operatorzy skomplikowanych systemów technicznych, wojskowych)
- zachowania cz³owieka podczas sterowania pojazdami
- interakcji cz³owieka z komputerem (Human Computer Interaction HCI)
- powi±zania rozwoju jêzykowego i umiejêtno¶ci czytania.
Psychologia Rozwojowa
Zastosowanie eyetrackingu do badania rozwoju senso - motorycznego, emocjonalnego i poznawczego cz³owieka pocz±wszy od okresu niemowlêctwa po doros³o¶æ.
- rozwój umiejêtno¶ci alokacji uwagi
- pomiar zdolno¶ci niemowl±t i dzieci do wykrywania i ¶ledzenia ruchu obiektów
- rozwój koordynacji wzrokowo
- ruchowej
- relacje miêdzy zaawansowaniem uk³adu sterowania ruchami a rozumieniem tekstu
- ocena rowoju interakcji spo³ecznych (kontakt wzorkowy z rozmówc±, rozpoznawanie gestów oraz ekspresji twarzy)
- badanie autyzmu
Pychologia Eksperymentalna
- percepcja wzrokowa scen i obrazów
- czasy reakcji okulomotorycznych (okoruchowych) w odpowiedzi na ro¿ngeo rodzju bod¼ce, nie tylkop wzrokowe, równie¿ akustyczne
- badanie postrzegania twarzy i rozpoznawania twarzy
- wyjasnienie jak powi±zane s± postrzeganie wzrokowe, efektywno¶æ zapamiêtywania i przywo³ywanie z pamiêci.
- ró¿nice w sprawno¶ci korzystania z funkcji wzrokowo - przestrzennych u osób zdrowych i z uszkodzeniami O¶rodkowego Uk³adu Nerwowego.
Psycholinwistyka i Czytanie
- Badanie rozwoju funkcji motorycznych, sensorycznych, rozpoznawania wzrokowego obiektów u dzieci które nie potrafi± jescze mówic
- zwi±zek miedzy percepcj± wzrokow± a rozwojem sprawno¶ci czytania
- rozpoznawanie trudno¶ci w czytaniu
- programy treningowe i wspomagaj±ce nabywanie umiejetno¶ci czytania (m in. dysleksja)
Neuropsychologia oraz zaburzenia zdrowia psychicznego
- eksploracja mechanizmów przetwarzania obrazów, które zachodz± w mózgu i realizuj±cych funkcjê widzenia
- wyjasnienie powi±zan miêdzy aktywno¶ci± elektryczn± mózgu (EEG) a ruchami oczu
- analiza strategii ogl±dania scen obrazów przez osoby zdrowe i chore.
Oftalmologia (okulistyka)
- badania w³a¶ciwo¶ci dynamicznych szybkich ruchów oczu (sakad)
- ¶ledzenia nad±¿nego celów ruchomych (wykorzystanie w diagnostyce zaburzeñ pracy miê¶ni poruszaj±cych ga³k± oczn±)
- ocena wp³ywu operacyjnych i zachowawczych metod leczenia np. zeza lub oczopl±su na aktywno¶æ okoruchow± chorego.