Psychologia
Dziêki rozwojowi technologii i coraz wiêkszej dostêpno¶ci sprzêtu oraz kompaktowo¶ci oprogramowania przy jednoczesnym wzro¶cie mo¿liwo¶ci analitycznych. Badania eyetrackingowe staj± siê narzêdziem dostarczaj±cym nowe mo¿liwo¶ci badañ w wielu dziedzinach psychologii.

Psychologia kognitywna i kognitywistyka

Szczególowe pytania dotycz±ce:

  • percepcji bod¼ców wzrokowych,
  • procesów przetwarzania informacji
  • relacji miêdzy forma informacji na sposobem i skuteczno¶ci± jej przetwarzania i przyswojenia
  • procesów rozwi±zywania problemów i podejmowania decyzji (np. operatorzy skomplikowanych systemów technicznych, wojskowych)
  • zachowania cz³owieka podczas sterowania pojazdami
  • interakcji cz³owieka z komputerem (Human Computer Interaction HCI)
  • powi±zania rozwoju jêzykowego i umiejêtno¶ci czytania.

 

Psychologia Rozwojowa

Zastosowanie eyetrackingu do badania rozwoju senso - motorycznego, emocjonalnego i poznawczego cz³owieka pocz±wszy od okresu niemowlêctwa po doros³o¶æ.

  • rozwój umiejêtno¶ci alokacji uwagi
  • pomiar zdolno¶ci niemowl±t i dzieci do wykrywania i ¶ledzenia ruchu obiektów
  • rozwój koordynacji wzrokowo
  • ruchowej
  • relacje miêdzy zaawansowaniem uk³adu sterowania ruchami a rozumieniem tekstu
  • ocena rowoju interakcji spo³ecznych (kontakt wzorkowy z rozmówc±, rozpoznawanie gestów oraz ekspresji twarzy)
  • badanie autyzmu

 

Pychologia Eksperymentalna

  • percepcja wzrokowa scen i obrazów
  • czasy reakcji okulomotorycznych (okoruchowych) w odpowiedzi na ro¿ngeo rodzju bod¼ce, nie tylkop wzrokowe, równie¿ akustyczne
  • badanie postrzegania twarzy i rozpoznawania twarzy
  • wyjasnienie jak powi±zane s± postrzeganie wzrokowe, efektywno¶æ zapamiêtywania i przywo³ywanie z pamiêci.
  • ró¿nice w sprawno¶ci korzystania z funkcji wzrokowo - przestrzennych u osób zdrowych i z uszkodzeniami O¶rodkowego Uk³adu Nerwowego.

 

Psycholinwistyka i Czytanie

  • Badanie rozwoju funkcji motorycznych, sensorycznych, rozpoznawania wzrokowego obiektów u dzieci które nie potrafi± jescze mówic
  • zwi±zek miedzy percepcj± wzrokow± a rozwojem sprawno¶ci czytania
  • rozpoznawanie trudno¶ci w czytaniu
  • programy treningowe i wspomagaj±ce nabywanie umiejetno¶ci czytania (m in. dysleksja)

Neuropsychologia oraz zaburzenia zdrowia psychicznego

  • eksploracja mechanizmów przetwarzania obrazów, które zachodz± w mózgu i realizuj±cych funkcjê widzenia
  • wyjasnienie powi±zan miêdzy aktywno¶ci± elektryczn± mózgu (EEG) a ruchami oczu
  • analiza strategii ogl±dania scen obrazów przez osoby zdrowe i chore.

Oftalmologia (okulistyka)

  • badania w³a¶ciwo¶ci dynamicznych szybkich ruchów oczu (sakad)
  • ¶ledzenia nad±¿nego celów ruchomych (wykorzystanie w diagnostyce zaburzeñ pracy miê¶ni poruszaj±cych ga³k± oczn±)
  • ocena wp³ywu operacyjnych i zachowawczych metod leczenia np. zeza lub oczopl±su na aktywno¶æ okoruchow± chorego.